Selasa, 1 November 2016

Xiaomi Mi Band 2


Akhirnya dapat juga beli Mi Band 2 setelah mengalami 2 pengalaman yang kurang bagus sepanjang membeli secara atas talian ini. (Boleh baca pos-pos sebelum ini). Jadi apa yang best tentang Mi Band 2 ini?
Kotak (Mi Band 1, Mi Band 1s dan Mi Band 2)
Sebelum tu aku nak kongsi gambar kotak Mi Band 2. Manalah tahu ada yang tersilap beli macam aku sebelum ini. Kotak Mi Band 2 ini sama besar dengan kotak Mi band 1s. Bezanya yang aku dapat ni warna putih dan ada gambar Mi Band 2 dicetakkan di atas penutup kotak. Ada juga kotak Mi Band 2 yang sama seperti Mi Band 1s tetapi kemungkinan versi yang awal. Kandungan dalam pun sama sahaja dengan Mi Band yang lain. Ada mi band, tali dan wayar USB untuk cas. Wayar USB ini kepalanya lebih besar sebab sais Mi Band 2 lebih besar dari yang sebelumnya.
Mi Band 1, Mi Band 1s dan Mi Band 2
Charging cable (Mi Band 1s/Mi band 2)
Fungsi Mi Band 2 sama saja dengan Mi Band 1s:

Fungsi Heart Rate

Sama seperti Mi Band 1s, Mi Band 2 juga ada fungsi pengesan denyutan nadi. Untuk mendapatkan bacaan 'heart rate' ni, langkahnya sama seperti Mi Band 1s. Jadi bolehlah lawat link ini. Xiaomi Mi Band Pulse.

Tetapi dari pengalaman aku beberapa hari memakai Mi Band 2 ini, agak sukar untuk dapatkan bacaan 'heart rate' kalau tidak dipakai dengan betul. Sebelum ini aku pakai Mi Band 1s dengan cara biasa memakai jam, di mana 'sensor' di atas pergelangan tangan. Tetapi untuk Mi Band 2 ini, kadang-kala sukar untuk mendapatkan bacaan apabila dipakaikan begitu.
Kadang-kadang dapat bacaan
Pakai dibawah pergelangan tangan
Sebelum ini aku ada menggunakan aplikasi Mi Band Tools untuk mendapatkan 'continous heart rate reading'. Setiap 1 minit akan ambil bacaan. Untuk Mi Band 1s, bagi setiap 60 minit, kemungkinan tidak dapat bacaan adalah 2-3 kali sahaja. Tetapi untuk Mi Band 2 ini, jadi terbalik pula, kebarangkalian untuk mendapatkan bacaan hanya 2-3 kali sahaja. Kalau dipakai di bahagian bawah pergelangan tangan (bahagian cerah), ia akan berfungsi dengan baik seperti Mi band 1s.

Walaubagaimanapun, ini bukanlah masalah besar sebab aku tak perlu selalu ambil bacaan 'heart rate' ini pun. Kebiasaannya digunakan hanya bila bersenam, berlari ataupun membuat aktiviti berat yang membuatkan jantung aku berkerja lebih. Jadi untuk masa-masa begini, aku akan pakai di bawah pergelangan tangan.

Dari segi ketetapan (accuracy) bacaan, dalam keadaan rehat kebiasaannya bacaannya hampir sama (ralat 1-5) dengan bacaan nadi yang diambil secara manual (meletakkan jari di pergelangan tangan dan kira nadi dalam 1 minit). Untuk dalam keadaan aktivit berat, aku tak dapat buat perbandingan dengan cara manual sebab bila nak ukur saja, heart rate dah jauh turun. Teringin sekali nak buat perbandingan dengan jam tangan berjenama lain seperti Garmin dan Suunto.

Pedometer

Pengesan untuk Mi Band 2 ini mengikut kata Xiaomi telah ditambah-baik dan aku memang setuju. Bermula dari Mi Band 1 yang terlalu banyak ralat langkah yang diambil, Mi Band 2 ini dapat membezakan sama ada kita sedang berjalan atau sedang duduk. Sebelum ini, walaupun aku sedang duduk, tetap ada pengiraan langkah disebabkan berlaku pergerakkan tangan sewaktu berkerja. Dengan Mi Band 2 ini, pengesan akan mengesan sekiranya aku dalam keadaan duduk diam atau tidak. Sebagai contoh: kalau aku duduk selama 1 jam di depan komputer, Mi Band 2 akan bergetar dan suruh aku bangun dan berjalan sedikit. Dalam masa duduk ini, tidak ada kiraan langkah.
Sebelum ini sekejap saja untuk capai 6000 langkah

Sleep tracker

Fungsi ini juga telah ditambah-baik walaupun aku tidak ada masalah dengan Mi Band lain sebelum ini. Dengan Mi Band 2, pengguna diberi pilihan untuk menghidupkan fungsi "Heart rate sleep assistant". Dengan fungsi ini, bila Mi Band mengesan pengguna sedang tidur, secara automatik setiap 10 minit bacaan 'heart rate' akan diambil. Mengikut penerangan Xiaomi, bacaan waktu ketika tidur akan lebih tepat dengan cara ini. Aku tak tahulah di mana kebenarannya tetapi setakat ini, waktu aku tidur dan waktu aku bangun memang sama dengan apa yang dicatatkan.
Tidur agak lewat

Jam tangan

Bermula dari Mi Band 1, memang aku sangat-sangat mengharapkan ada fungsi jam. Sebabnya amat sukar bila kena pakai 2 benda di tangan. Lepas pakai jam, kena sarung Mi Band pula. Jadi dengan adanya fungsi jam ini, memang amat memudahkan. Tak perlu nak pakai jam dah.

Untuk fungsi jam ini, pada kebiasaannya skrin OLED akan terpadam untuk menjimatkan bateri. Tetapi apabila tangan diangkatkan ke posisi biasa untuk melihat jam, skrin OLED ini secara automatik akan tunjukkan masa. Superb... tak perlu nak tekan butang apa-apa pun.

Fungsi terbaik
Boleh tukar format

Fungsi lain

Paparan lain

Selain daripada fungsi jam, Mi Band ini juga boleh memaparkan beberapa maklumat yang lain. Contohnya baki bateri. Tetapi aku suka set 3 saja jadi tak perlu tekan butang banyak kali kalau nak 'check' apa-apa.

Fungsi lain
Mi Band 2 juga boleh disetkan untuk beberapa perkara lain seperti jam loceng (alarm), SMS/panggilan masuk dan paparan apabila terdapat maklumat baru dari Whatsapp, facebook dan aplikasi-aplikasi lain yang boleh disetkan di 'handphone'.

Bateri

Kalau Mi Band 1 boleh tahan sehingga 1 bulan dan Mi Band 1s sehingga 20 hari, untuk Mi Band 2 ini dengan paparan OLED hanya mampu bertahan seminggu sahaja. Itu pun sebab aku dalam tempoh eksperimentasi. Kejap-kejap aku check 'heart rate', kejap-kejap 'Step'. Lepas tu hidupkan fungsi 'continous heart rate' sampai separuh hari. Perlu diingatkan, "Continous heart rate" sebenarnya adalah "interval reading" tetapi kekerapan tinggi. Boleh guna fungsi hanya dengan 3rd party app.

Kesimpulan

Aku memang puas hati dengan Mi Band 2 ini. Kena dengan harganya. Kemungkinan kalau ada GPS memang lagi 'awesome'. Tapi pastinya harga akan melambung tinggi. Untuk permulaan, Mi Band 2 ini memang amat sesuai digunakan. Fungsi jam memang amat dialu-alukan.

Dalam pos lain aku akan terangkan cara nak gunakan Mi Band 1s dan Mi Band 2 dengan aplikasi Endomondo.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan